Nasza kultura i związane z nią praktyki podlegają w coraz szerszym zakresie procesom wizualizacji, co wiąże się m.in. z rozwojem nowych technologii obrazowania. Tego rodzaju diagnoza legła u podstaw zwrotu ikonicznego w szeroko pojętym kulturoznawstwie. Liczne prace z tego zakresu wskazują jednak wyraźnie, że ów zwrot, jeśli ma przynieść istotne efekty poznawcze, musi spotkać się z innymi zwrotami w humanistyce - jak zwrot lingwistyczny, performatywny itd. Bez względu na powyższe warto jednak pracować nad generalną koncepcją obrazu, która uchwyci różnorodne warianty a zarazem swoją specyfikę w kontekście szerszej kategorii „zdarzeń wizualnych”.
POPRZEDNIE NUMERY CZASOPISMA DOSTĘPNE W SEKCJI "NUMERY ARCHIWALNE"
Kwartalnik Kultura Współczesna. Teorie. Interpretacje. Praktyka wydawany jest nieprzerwanie od 1993 roku – najpierw przez Instytut Kultury, a od 2003 roku przez Narodowe Centrum Kultury. Pismo jest forum Polskiego Towarzystwa Kulturoznawczego, które sprawuje pieczę nad jego zawartością. Zachowując status kwartalnika naukowego, periodyk wpisuje się w najbardziej aktualne debaty poświęcone kulturze, naukom o kulturze, jak również zjawiskom około kulturowym. Jest otwarty na inne środowiska opiniotwórcze w kraju i za granicą, pragnie być płaszczyzną wymiany myśli i dyskusji wykraczających poza Akademię. Na poszczególne numery kwartalnika składają się artykuły o charakterze teoretycznym i metodologicznym, omawiające współczesne problemy kultury kontekstach historiozoficznych, socjologicznych i praktycznych. Opracowanie koncepcji merytorycznej kolejnych numerów i ich redakcja naukowa powierzane są naukowcom reprezentującym różne środowiska akademickie, z różnych punktów widzenia analizującym problemy kultury współczesnej. Radę naukową pisma tworzą profesorowie: Stefan Bednarek, Erika Fischer-Lichte, Knut Andreas Grimstad, Bohdan Jung, Ralf Konersmann, Ewa Kosowska, Ewa Rewers, Paweł Rodak i Anna Wieczorkiewicz. Redaktorem naczelnym Kultury Współczesnej jest od roku 2006 profesor Andrzej Gwóźdź z Uniwersytetu Śląskiego.